24 jan 2024
Inspectie
Beste ouders,
23/11/2023 hebben wij inspectie gehad. Het inspectieverslag vindt u hieronder terug door op de link 'Download' te klikken.
Er zijn 2 aandachtspunten en 2 inbreuken vastgesteld. Ondertussen zijn wij hiermee aan de slag gegaan.
Aandachtspunten
Inlichtingenfiche
- “Het is belangrijk om snel over alle noodzakelijke informatie te beschikken over een kind, om in geval van nood snel en adequaat te kunnen reageren. Daarom is het belangrijk om alle informatie te bundelen op 1 document/1 plaats i.p.v. op meerdere gebundelde documenten/meerdere plaatsen. De inlichtingfiches worden in het bureel van de verantwoordelijken bewaard. De kinderbegeleiders hebben informatie over medicatie, verzorging, eetgewoontes, enz. Ze hebben geen zicht op al de informatie van de inlichtingenfiches. Het zijn de verantwoordelijken die de ouders contacteren, indien nodig, zeggen ze. Hierbij staan ook niet alle gegevens op één document. Er is een nieuw document opgemaakt waar wel alle verplichte informatie kan in opgenomen worden. Dit document gaan ze gebruiken bij de inschrijving van de nieuwe kinderen.”
De inlichtingenfiche volgens de nieuwe vergunningsvoorwaarden is in gebruik en deze wordt in het kinddossier in de groep bewaard.
- “Het is belangrijk afhaalpersonen altijd met naam te vermelden op de inlichtingenfiche, dit om de identiteit te kunnen nagaan. De personen die de kinderen mogen komen afhalen staan niet steeds duidelijk op het document met personen die de kinderen kunnen komen afhalen. Het document is niet aanwezig in de leefruimte. De verantwoordelijke zegt dat ze de afspraak hebben, dat als er een andere persoon een kind komt afhalen, ze altijd eerst de ouders contacteren. Het is belangrijk dat de kinderbegeleiders de personen kunnen kennen die de kinderen komen afhalen.”
Vanaf nu worden deze gegevens op de inlichtingenfiche vermeld en bewaard in het kinddossier in de groep. De informatie betreffende de contactpersonen die het kind mogen afhalen bevat naam, telefoonnummer en hun relatie met de ouders. Indien ouders niet verwittigd hebben dat er iemand anders hun kind komt afhalen, zal de stafmedewerker/ leidinggevende hen telefonisch contacteren.
Veilig slapen
- “In enkele rustruimtes zijn er zowel ligbedjes als spijlenbedjes aanwezig. Kinderen die op ligbedjes slapen kunnen zelf gemakkelijk hun bedje verlaten en zo aan de andere slapende kinderen komen. De gesprekspartners zeggen dat er steeds een kinderbegeleider bij de kinderen blijft tot ze slapen. Nadien is er regelmatig toezicht in de rustruimtes. De gesprekspartners geven aan dat ze deze werkwijze toepassen om de kinderen geleidelijk aan gewoon te laten worden.”
We hebben het document ‘veilig slapen’ aangepast. Er staat letterlijk vermeld dat er bij de overgang van spijlenbed naar veldbed verhoogd toezicht is. In de praktijk gebeurde dit maar dit is nu ook opgenomen in onze procedure.
Inbreuken
Buitenspel en buitenspeelmogelijkheid
- “Zorginspectie stelt vast dat er in de kinderopvanglocatie onvoldoende buitenspel wordt gerealiseerd. Met de baby's wordt er zelden naar buiten. gegaan, zeggen de gesprekspartners. Soms eens met de grootste van de baby's, zeggen ze. Dit komt voornamelijk omdat het te moeilijk is om met de kinderen naar de buitenspeelruimte te gaan die achter het gebouw gelegen is, zeggen de gesprekspartners. Op de eerste verdieping is er een terras aan de leefruimtes, maar deze worden niet gebruikt omdat ze in de zomer veel te heet worden, een kind kan er zich verbranden, aldus de gesprekspartners. De babygroepen zijn gelegen op de eerste verdieping waarbij de tuin niet gemakkelijk bereikbaar is. Met de peuters wordt er op regelmatige basis buiten gespeeld. Ook is er aan elke peutergroep een terras waar de kinderen kunnen spelen waardoor ze kunnen kiezen om ofwel binnen of buiten te spelen. Er wordt een oplossing gezocht om met de baby's meer buiten te kunnen komen, zeggen de gesprekspartners. Ze geven aan dat er ook gekeken wordt naar een nieuwe locatie waar de opvang zou kunnen doorgaan. Hierover zijn er momenteel gesprekken aan de gang, zegt de verantwoordelijke.
Deze inbreuk zal weggewerkt worden tegen april 2024.
- Aankoop van hekjes om het terras op een veilige manier af te sluiten.
- Aankoop van speelmatten om op de terrastegels te leggen.
- Aankoop tweelingkoets zodat we met meerdere baby’s in de tuin kunnen gaan wandelen.
- Grondig reinigen terras
Registratie personeel
- “Zorginspectie stelt vast de organisator niet zorgt voor een registratie van de aanwezigheid van de kinderbegeleiders, in functie van de toepassing van het regelgevend vastgelegd maximum aantal kinderen per kinderbegeleider. De kinderbegeleiders registreren hun aanwezigheid door hun persoonlijk kaartje in de daartoe betreffend vakje te plaatsen in de inkomhal. Er is geen registratiemethode waarop de aanwezigheid van de kinderbegeleiders geregistreerd wordt. Hierdoor kan er niet nagegaan worden of er steeds voldoende kinderbegeleiders aanwezig zijn in functie van het aantal aanwezige kinderen. De verantwoordelijken geven aan dat ze een aanpassing doen op het planningsdocument als ze op de hoogte zijn van de afwezigheid van één van de kinderbegeleiders en dit om de planning aan te passen zodat er steeds voldoende kinderbegeleiders zijn. De stafmedewerkers staan soms in de leefgroepen als kinderbegeleiders. Dit wordt niet opgenomen in de planning. Er is hiervan geen registratie. Als de stafmedewerkers kort bij springen om bijvoorbeeld een flesje te geven, zijn zij bijkomend op de ratio en dienen niet geregistreerd te worden.”
Deze inbreuk is ondertussen al weggewerkt. Per 2 groepen is er een registratieformulier aanwezig. Hierop vullen de medewerkers hun gepresteerde uren in.
Er wordt nagedacht om in de toekomst dit systeem te digitaliseren.